Frigörande Dans – i mindfulness

Den frigörande dansens tre grundpelare är, fria rörelser, andning och medveten närvaro.
Fria rörelser innebär, att det inte finns något krav på hur du ska röra dig eller inte röra dig, inga bestämda steg eller rörelser, utan det handlar om hur din kropp har lust att röra sig till musiken. De fria rörelserna hjälper dig att släppa på spänningar i olika delar i kroppen.

Andningen är en viktig del av dansen, att bli medveten om andningen och hur du andas. Andningen hjälper dig att komma hem till dig själv och släppa den ström av tankar som hela tiden far igenom ditt huvud. Rörelse utan andning skapar mer spänningar i kroppen. Medveten andning däremot frigör spänningar och ger ny energi till dina celler.
 
Dansen hjälper dig att bli medveten om din kropp, hur det känns i olika kroppsdelar, vad kroppen behöver. Kroppen är otroligt intelligent och vet precis vad den behöver, det är vi som ska lära oss att lyssna på den.


Alla kan dansa Frigörande Dans – stående, sittande eller liggande. Med hjälp av enkla övningar till musik, fokuserar vi på varje kroppsdel och lyssnar till hur dansen vitaliserar kroppen och gör den mjuk och rörlig. Varje danspass avslutas med avslappning. 

Dansen och avslappningen gör att stressnivån sänks och koncentrationsförmågan ökar.

www.tashablank.com

Välkommen att dansa, andas och landa hem med uppmärksamheten till den egna kroppen. Du dansar till olika musik och rytmer, blir inspirerad att gå på upptäcktsfärd i den egna kroppen och landa med din uppmärksamhet här och nu. Du behöver inga förkunskaper och dansen är motion för kropp och själ.

De flesta av oss tänker på annat än det som vi för tillfället är engagerade i. Mindfulness innebär att vara medvetet närvarande i det vi upplever just nu – utan att döma eller värdera. Genom den medvetna närvaron i dansen lär vi oss att respektera våra begränsningar och att glädja oss åt möjligheterna till rörelse. Det är i NUET vi påverkar vår framtid. 

Dansen kan lösa upp spänningar i kroppen. Du mjukar upp musklerna och oljar in lederna med hjälp av dina rörelser. Dansen och avslappningen gör att stressnivån sänks och koncentrationsförmågan ökar. Du låter kroppen få uttrycka de stämningar, känslor och bilder som finns inom dig. Du behöver inga förkunskaper, det finns inga krav och inga bestämda steg.

Medveten närvaro i rörelse

Andningen
En viktig del av den frigörande dansen är den alltid närvarande andningen.
Rörelse utan andning skapar ännu mer spänningar.
Medveten andning däremot frigör spänningar och ger ny energi till våra celler.
 
Alla kan dansa
Varsamt, utifrån dig själv, kan du dansa, utan att tvinga på några bestämda rörelser.
Låt din inneboende intelligens leda dig, din kropp vet vad du behöver.